Sollefteå Figur & Rollspels Förening
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sollefteå Figur & Rollspels Förening

Vi fyller din fritid!
 
HemPortalLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?

Gå ner 
+2
Mikey Khan
Adam
6 posters
FörfattareMeddelande
Adam
Admin
Adam


Antal inlägg : 389
Join date : 11-02-24
Age : 31

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptytor 11 aug 2011 - 15:50

Snart kommer jag att hålla i en session WH Fantasy RPG! Alla som är med kommer få göra nya karaktärer (uppdaterat till en ny ed och det blir lite skillnader så är nog bäst att man gör en ny om man hade en gammal, eventuellt kan vi föra över från den gamla och försöka göra en likadan ny).

Jag siktar på en grupp med MAX 6 personer (helst 3-4 men men vill fler så är ni givetvist välkomna Smile) och det är först till kvarn som gäller. Är intresset stort så delar jag upp er i två grupper och försöker bolla sessioner emellan dem.

Intresserade just nu:
Johannes
Micke
Jacke
Ted
Pontus

Blir det lyckat kommer jag satsa på att spela så ofta som möjligt, så både veckodagar och helger vill jag att ni ska kunna spela på! Very Happy

RECAP:
Utspelas efter "The Storm of Chaos" när Archaon "Lord of the End Times, the Everchosen. Archaon is Chaos Incarnate, the herald of the Apocalypse, and where he walks the world trembles" drog ihop en gigantisk armé och förde krig mot Imperiet.
Äventyrarna samlades först i en liten by i skogen Drakwald där de hjälpte byborna att fly från en hord djurmänniskor (Beastmens, ni får bestämma er för vad som låter bäst av bestmänniskor eller djurmänniskor) som tidigare ödelagt stället. Efter lite om och men tog ni er tsm med byborna hela vägen till staden Middenheim som tidigare blivit belägrat av Archaons armé.
Väl där tog ni en gammal sigmarisk symbol till Sigmars tempel på order av en präst som givit den till er under resan (han dog själv). Denna symbol blev stulen från templet efter någon dag och äventyrarna hjälpte till i undersökningen.
Det hela slutade med att en kaosartefakt i form av en behornad dödskalle i mässing blev hittad och en korrupt ställföreträdande högpräst från Ulrics tempel, Claus Liebnitz som stod bakom stölden av symbolen, la vantarna på mässingsskallen och försökte anklaga Middenheims sigmarkult för att vara kaosdyrkare.
Äventyrarna lyckades nästan hejda den offentliga rättegången men Claus fick stadsinvånarna att vända sig mot sigmarkulten med hjälp av förfalskade bevis och rättegången avbröts då ett upplopp utbröt. Samma natt gav sig Claus iväg även om han var förbjuden att lämna palatset (där alla från båda parter blivit tvingade att stanna för säkerhets skull. Äventyrarna (som varit på sidoärenden och märkt att mässingskallen är borta samt träffat professor Albrecht Zweistein) larmade vakterna och vaktchefen (som i grevens frånvaro var högsta hönset i staden) men gav sig iväg i förväg då de kände på sig att de inte kunde vänta på att vakterna skulle samlas.
De lyckades följa Claus och hans följe till Ulrics tempel och slog sin väg in. Väl där inne bevittnade de en ritual där Claus offrade 5 följeslagare för att frammana en Khorne-demon med hjälp av mässingsskallen. Claus själv faller skrikandes till golvet (till synes död) när demonen tar form. Äventyrarna lyckas döda demonen och skallen svartnar och spricker sönder. Claus, som verkade död, hostar fram blod innan han börjar skratta och proklamerar:

"Dårar!" Skrattar Liebnitz, medan livet sakta rinner ur honom. "Ni kan inte besegra Blodgudens vilja! Det som ni förstörde var endast en liten del av min röda mästares väsen och genom att förstöra dess materiella form, har ni låtit den delen av honom att återvända till hjärtat av Chaos! Det finns ytterligare två reliker, var och en som innehar en annan del av hans väsen, och när de tre delarna förs samman, Xathrodox the Red Flayer skall återkomma till denna värld i sin fulla styrka, och dricka blodet av de svaga och de dödliga! Blod för Blodguden! Blod ..." Till slut, glasas hans ögon och han faller ihop i en pol av sitt eget ljusa röda blod.

Medan äventyrarna står vid kroppen fylls hela salen av Ulrics silvriga eld som renar templet från kropparna och blodet men som inte skadar äventyrarna. Medans elden slickar dem hör var och en av dem, eller snarare känner, en röst inom dem.

"Ni har skyddat mitt tempel och mitt folk. Låt missämja skjutas åt sidan då den sanna fienden konfronteras. Låt detta märke vara en symbol för alla."

Varje karaktär känner en svedande kyla på baksidan av deras högra hand och medan de tittar tar ett märke form. Vitt som ett ärr, skarp som en tatuering, så föreställer märket en varg som står på bakbenen och håller en stor hammare i sina tassar. Märket är från Ulric själv och symboliserar Sigmarkulten och Ulrickultens enighet emot den gemensamme fienden.
Äventyrarna blev beordrade att hålla tyst om vad som egentligen hände för att undvika panik och en lögn för översteprästens försvinnande sprides. Det mesta gick tillbaka till det normala i Middenheim men äventyret var inte slut för våra karaktärer.

Spires of Altdorf INTRO:
Äventyrarna vet att två mer artefakter som inhyser Xathrodoxs väsen fortfarande existerar och måste förintas innan någon släpper honom lös i världen. Professor Albrecht Zweistein har lyckats hitta lite information i Collegium Theologicas arkiv som kan vara till hjälp.
Först och främst, en text på ett gammalt ark av velängpapper:

"Xathrodox: stolt och skoningslös
Detta barn av Khorne spottade i sitt fars öga
Blodguden dränerade hans skal
Men hans väsen överlever
Han lever fortfarande - i Mässingsskallen
Han lever fortfarande - i Yul K'chaums dolk
Han lever fortfarande - i Vredens Kalk
Instängd och bunden, kräver han blod
Xathrodox kommer att stiga igen"


Sen hittade han även en del av en dagbok från en oidentifierad Ulricpräst:

"Mina kontakter i huvudstaden berättar att en oidentifierad relik har kommit till Altdorf genom en av våra rivaler. Från den korta beskrivningen, låter det som att det kan vara Yul K'chaums dolk. Precis som den, beskrivs denna artefakt som en järndolk graverad med mörka runor om makt. Dess fäste sägs vara i form av en dödskalle med tre ögon. Jag lämnar nu för Altdorf. Om detta är Yul K'chaums dolk så måste den hållas bortom fel personers händer till varje pris."

Det finns dock ingen information om Vredens Kalk.
Äventyret börjar pånytt.


Senast ändrad av Adam den sön 14 aug 2011 - 15:49, ändrad totalt 7 gånger
Till överst på sidan Gå ner
http://sfrf.expressforum.org
Mikey Khan

Mikey Khan


Antal inlägg : 202
Join date : 11-06-23
Age : 38
Ort : Sollefteå

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptytor 11 aug 2011 - 22:59

Jag är med! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Ted

Ted


Antal inlägg : 264
Join date : 11-02-27
Age : 32

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptyfre 12 aug 2011 - 15:11

är gärna med :3
Till överst på sidan Gå ner
Poontuz

Poontuz


Antal inlägg : 110
Join date : 11-03-09
Age : 33
Ort : Skogen

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptyfre 12 aug 2011 - 20:41

Jag skulle älska att vara med :O
Har längtat efter att få spela igen >.<
Till överst på sidan Gå ner
Adam
Admin
Adam


Antal inlägg : 389
Join date : 11-02-24
Age : 31

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptyfre 12 aug 2011 - 21:49

Vi har ju lätt till en grupp! Smile

Vad för sorts karaktär/ras känner sig folket manade att spela btw?
Till överst på sidan Gå ner
http://sfrf.expressforum.org
Ted

Ted


Antal inlägg : 264
Join date : 11-02-27
Age : 32

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptylör 13 aug 2011 - 9:13

Jag har en karaktär färdig som du och jag gjorde inför förra gången det var menat att vi skulle lira, den ligger antingen på föreningen eller här hemma i nått hörn. Minns inte vilken ras det var riktigt, men det var nog antingen människa eller dvärg. Och jag tror att jag tog mig upp till mercenary klassen. är det ok om jag spelar den? vart riktigt nöjd med den.
Till överst på sidan Gå ner
Mikey Khan

Mikey Khan


Antal inlägg : 202
Join date : 11-06-23
Age : 38
Ort : Sollefteå

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptylör 13 aug 2011 - 10:00

Jag vill som sagt testa vara alv (i brist på dragonborn Wink ). Och tror jag bestämt mig för att vara en high elf, för de har väll lite magier, men som är accepterade i imperiet? Jag menar så jag inte är som en wizard vi pratade om som måste använda sin magi utom synhåll för folk som bor långt borta från staden man kommer ifrån, för annars blir man lynchad och dödad XD

Jag vill vara bra med antingen en båge och dolk (Legolas style), eller med svärd och sköld Very Happy

[EDIT] Jag är typen av spelare som vill att min karaktär ska efterlikna mig själv, personlighetsmässigt och någorlunda utseendemässigt (kollar mitt character sheet på min dragonborn så är den så kort som möjligt och så lätt som möjligt för att det ska efterlikna det riktiga mig tongue För jag är inte 3 meter lång och väger 2 ton..). Så min alv kommer vara 5'7" lång och väga 125 pounds Wink
Till överst på sidan Gå ner
Adam
Admin
Adam


Antal inlägg : 389
Join date : 11-02-24
Age : 31

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptylör 13 aug 2011 - 11:56

Ted: I och med att den nya ed verkar ändra en hel del så ska vi nog göra om karaktären helt och hållet. Är saker och ting fortfarande väldigt likt på sitt sätt kan vi ju säkert bara göra en kopia av den som du får lira, meeeeeen jag vet faktist inte vart karaktärspappret håller hus :O Som du säger finns det kanske någonstans i lokalen om vi har tur! ^^

Jag har ju inte böckerna än så vet inte med säkerhet hur stor skillnad det är på reglerna åså.

Micke: Grejen med magi är ju att den aldrig är riktigt accepterad någonstans i Imperiet förutom i just Altdorf, oberoende av vem det är som utövar den. Men störst vikt läggs ju alltid på vilken magi du använder (vanlig eller kaos) och hur du använder den (själviskt och oansvarigt eller för ett gott syfte). Men generellt sett så är det verkligen inte omtyckt och ju längre bort du kommer från Altdorf ju mer snett blir man tittad på och även ju mer rädd blir ju personer för dig Razz
Men man är ju iaf lite mer accepterad om man spelar en lärling från någon av skolorna (du ska ha gjort något väldigt fel för att någon ska försöka mörda dig) och inte en magiker som lärt sig själv på egen hand.

Sen om man spelar magiker måste man tänka på att inte vara helt beroende av sin magi, för det är riktigt farligt att använda den. Konsekvenser kommer att dyka upp, båda för att magin är väldigt vild och farlig och kan påverka dig själv på väldigt många sätt samt att vissa personer kan reagera helt fel på den.
Men för all del, lira magiker om du vill, det är intressant att spela dem i WH Fantasy!

Alver får ju antagligen någon bonus med båge (iaf skogsalverna) och alla raser förutom dvärgen kan vara magiker (men skulle tro att Högalver får bonusar inom området).
Till överst på sidan Gå ner
http://sfrf.expressforum.org
Mikey Khan

Mikey Khan


Antal inlägg : 202
Join date : 11-06-23
Age : 38
Ort : Sollefteå

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptylör 13 aug 2011 - 16:04

Jag vill inte spela magiker XD Jag tänkte mig mera en high elf med inriktning mot rogue (om jag har båge) eller fighter/paladin (om jag har svärd och sköld) som bara råkar kunna några användbara spells. Om det finns i det här spelet. Annars kan jag klara mig utan spells ^^
Till överst på sidan Gå ner
Adam
Admin
Adam


Antal inlägg : 389
Join date : 11-02-24
Age : 31

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptylör 13 aug 2011 - 16:54

Du kan ha börjat som något som ger dig de färdigheter med båge och vapen som du vill ha och sedan ha gått över till magiker för att få tillgång till magi.

Grejen med WFRP är ju att man aldrig är låst i en "klass" utan hoppar mellan dem lite när man känner för det! ^^ Kallas för karriärer istället och det enda riktiga anledningen till att du ska få byta är att ha rätt utrustning för det nya jobbet samt att det passar vad du gör under äventyren (jag menar din karaktär kan aldrig bli präst om du aldrig satt fot i en kyrka/tempel t.ex).
Sen använder du intjänad exp för att skaffa nya talens och skills samt bonusar till skills du redan har + stat bonusar.

Så din karaktär skulle vi kunna forma på det sättet att du börjat som lärling i någon av magiskolorna och fått tillgång till någon av de 8 "lores" som finns och därefter har du mer eller mindre hoppat av och börjat göra annat vilket gett dig färdigheter med båge och dylikt eller tvärtom helt beroende på vad du känner för och så länge exp'en du får att handla med räcker ^^
Och vill du inte gå så långt som till någon av de 8 "lores'en" så kan du i alla fall kunna några basic spells som är ganska simpla men rätt användbara i en del situationer.
Till överst på sidan Gå ner
http://sfrf.expressforum.org
Adam
Admin
Adam


Antal inlägg : 389
Join date : 11-02-24
Age : 31

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptylör 13 aug 2011 - 22:34

Jag har uppdaterat första posten med en RECAP om förra äventyret som spelats samt ett INTRO till nästa del!

GO WALL OF TEXT!! Jag vet att det kanske känns som mycket men ni som spelare måste veta allt detta för att komma in i äventyret (både de gamla för att komma ihåg vad som hänt samt för er nya som hoppar in nu) så jag ber er att läsa igenom detta väldigt noga och gärna mer än en gång.
Till överst på sidan Gå ner
http://sfrf.expressforum.org
Mikey Khan

Mikey Khan


Antal inlägg : 202
Join date : 11-06-23
Age : 38
Ort : Sollefteå

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptylör 13 aug 2011 - 23:22

*läst igenom recap och intro* Nice!

Låter som en bra idé där Adam, jag tror jag gör så! High elf som gått som lärling i en magi guild, gått ur och börjat inrikta sig använda båge/svärd-sköld =D
Till överst på sidan Gå ner
Adam
Admin
Adam


Antal inlägg : 389
Join date : 11-02-24
Age : 31

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptysön 14 aug 2011 - 0:48

Bra gjort! Nu gör du det 5 gånger till så är jag nöjd! Wink

Haha nemen ville bara påminna folk om att WFRP kan vara väldgit RP-heavy och tänkt på det när ni ska få göra era karaktärer senare. Har ni bara färdigheter som gäller slagsmål kommer ni få problem.
Till överst på sidan Gå ner
http://sfrf.expressforum.org
jakqb

jakqb


Antal inlägg : 246
Join date : 11-03-02
Age : 29

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptysön 14 aug 2011 - 15:46

Jag är på! sugen på att spela priest =P
Till överst på sidan Gå ner
Motherbrain42

Motherbrain42


Antal inlägg : 172
Join date : 11-03-11
Age : 31
Ort : sollefteå

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptysön 14 aug 2011 - 18:12

Du vet Vad jag vill Adam Smile
Till överst på sidan Gå ner
Adam
Admin
Adam


Antal inlägg : 389
Join date : 11-02-24
Age : 31

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptysön 14 aug 2011 - 18:34

Galen magiker amirite? Razz
Till överst på sidan Gå ner
http://sfrf.expressforum.org
Motherbrain42

Motherbrain42


Antal inlägg : 172
Join date : 11-03-11
Age : 31
Ort : sollefteå

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptymån 15 aug 2011 - 11:37

FIREBALL!!!!!!!!!!
Till överst på sidan Gå ner
jakqb

jakqb


Antal inlägg : 246
Join date : 11-03-02
Age : 29

WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Emptymån 15 aug 2011 - 14:50

GE FAN I MINA DEMONER!!!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty
InläggRubrik: Sv: WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?   WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
WFRP! Vilka vill vara med på första sessionen?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Skriv era nummer om ni vill kan vara bra om folk vill ha just ditt =)
» LOKALEN BOKAD 1 > 3 "Första LAN:et"
» Möte torsdagen den 14/7
» Vilka konsoller har du?
» LAJV TRÅD! vilka är sugna

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Sollefteå Figur & Rollspels Förening :: SFRF's :: Rollspel-
Hoppa till: