Turnering i Skellefteå i Januari på 1000p. Scenarierna är liknande de som var på Helstorm Duals tidigare i år.
Här kan ni läsa mer om turneringen direkt från arrangörerna.
----------
Under turneringen kommer varje spelare möta 4 olika motståndare som väljs ut genom ett enkelt swiss-system. Den spelare som har flest turneringspoäng möter den spelare som har näst mest eller lika många (om de inte redan mötts) och så vidare. För att avgöra ties kommer man först se till vem som har gett bort minst turneringspoäng till motståndaren under turneringen och i andra hand vilken spelare som har samlat på sig flest Victory Points under sista matchen. Victory points får man enbart för helt utplånade enheter eller enheter som flyr i slutet av spelet (på eller utanför bordet). Halverade enheter eller skadade fordon får man inga poäng för.
Exempel: En enhet med 10 Fire Warriors som är värda 100 poäng är värda 100 Victory Points för motståndaren om enheten dött eller flyr i slutet av spelet.
Alla matcher spelas enligt Pitch Battle Deployment i regelboken (s.92). Alla scenariorna kan ge maximalt 4 turneringspoäng totalt. De ”poäng” som avses i nedanstående scenarion är turneringspoäng. Alla matcher spelas ett slumpmässigt antal rundor som beskrivet på sidan 90 i regelboken.
Scenario 1: Salvage
Före matchen börjar ställer spelarna ut två objektiv vardera. Det ena skall placeras längst fram i mitten på respektive lags deployment zone och det andra placeras ut, med början av det lag som vann tärningsslaget för vem som väljer sida, någonstans i den neutrala zonen minst 6” från en table edge och 8” ifrån ett annat objektiv eller deployment zone.
Att hålla ett objektiv görs genom att ha minst en modell från en scoring unit inom 3” och motståndaren får inte ha någon modell inom 3” (immobiliserade fordon räknas inte). En enhet kan inte hålla mer än ett objektiv (en enhet håller det objektiv som det har flest modeller inom 3”, slå en tärning om det är oklart).
Man får 1 poäng för varje objektiv man håller i slutet av matchen.
Scenario 2: Neutralize
Före matchen börjar, innan ni rullar tärning om sida, så räknar ni ut vilka två enheter som är de dyraste i respektive spelares armé. Finns det flera enheter som är lika dyra så får kontrollerande spelare välja vilka enheter som är ”objektiven” (se bara till att tydligt deklarera för motståndaren vilka enheter som gäller). Innan matchen börjar har alltså varje spelare två objektiv-enheter vardera.
Matchen spelas sedan som vanligt, de totalt fyra ”objektiv-enheterna” är värda 1 poäng vardera. Dvs för varje motståndares dyraste enhet ni dödat eller som flyr i slutet av matchen får ni 1 poäng, och för varje ”objektiv-enhet” på erat lag som fortfarande lever vid slutet av matchen (flyende räknas inte) får ni ytterligare 1 poäng.
Scenario 3: Defend, Capture and Destroy
Före matchen börjar ställer bägge spelare ut varsitt objektiv på planen längst fram i mitten på deras deployment zone. Därefter sätter varje spelare ut ett ytterligare objektiv var i den neutrala zonen. Dessa objektiv får inte vara närmare än 6” från en bordskant eller 8” ifrån ett annat objektiv eller deployment zone. Den spelare som vann tärningsslaget om vem som väljer sida börjar med att sätta ut sitt andra objektiv. Man får 1 poäng om ens eget objektiv inte är förstört i slutet av matchen, 1 poäng för varje neutralt objektiv man håller i slutet av matchen och 1 poäng för att förstöra motståndarnas objektiv.
Att hålla ett objektiv gör man genom att ha minst en modell från en scoring unit inom 3” och motståndaren får inte ha någon modell inom 3” (immobiliserade fordon räknas inte). En enhet kan inte hålla mer än ett objektiv (en enhet håller det objektiv som det har flest modeller inom 3”, slå en tärning om det är oklart).
Att förstöra ett objektiv görs genom att ha minst en modell av typen ”infantry” eller ”jump infantry” inom 3” ifrån motståndarnas objektiv från slutet på sin movement phase till slutet på sin nästa movement phase. Under den här tiden får ni inte göra något annat än att ta saves, det vill säga man får inte skjuta, gå, springa, ”go to ground”, slänga psychic powers eller slå tillbaka i närstrid. Om ni blir attackerade (eller får chansen att slå först) så kan ni välja att slåss tillbaka men tappar då chansen att förstöra objektivet. Enda undantaget till detta är om enheten som håller på att förstöra objektivet blir Tank-Shockat men lyckas med sitt Moral-test så avbryts inte sabotaget om enheten som flyttar på sig fortfarande har en modell inom 3” från objektivet.
Efter att objektivet är förstört kan det inte längre hållas av någon sida.
Scenario 4: Search and Destroy
Före matchen börjar, innan ni rullar tärning om sida, så räknar ni ut vilken enhet som är den dyraste i respektive armé. Skulle två eller fler av de dyraste enheterna vara lika dyra så får kontrollerande spelare välja vilken enhet som är ”objektivet” (se bara till att tydligt deklarera för motståndaren vilken enhet som gäller). Innan matchen börjar har alltså bägge spelare EN objektiv-enheter vardera.
I mitten av spelbordet placeras sedan ett stationärt objektiv ut.
Matchen spelas sedan som vanligt, de totalt två ”objektiv-enheterna” är värda 1 poäng vardera. Dvs om motståndarens dyraste enhet är förintad eller flyr i slutet av matchen får ni 1 poäng och om ens ”objektiv-enhet” fortfarande lever vid slutet av matchen (flyende räknas inte) så får man också 1 poäng.
Utöver ovanstående poäng får även den spelare som håller det stationära objektivet i slutet av matchen 1 poäng. Den sista poängen går till den spelare som har tagit flest Victory Points av motsåndaren.
----------
Datum har inte blivit satt än men tråden kommer uppdateras när det är satt. Sovplats kommer försöka fixas, mer om det senare.